29 Mei 2014

AL-FATIHAH SEMBAH TAKZIAH



Dengan rasa sedih dan hibanya dimaklumkan Al- Marhum DYMM Paduka Seri Sultan Azlan Shah, Sultan Perak yang ke 34 telah mangkat pada  hari Rabu 28 Mei 2014 bersamaan 28 Rejab 1435H kira-kira jam 1.30 petang. Semoga Allah merahmati Roh Baginda. Al-Marhum Baginda telah menghembuskan nafas terakhir di Institut Jantung Negara. Ekoran kemangkatan itu, bendera negeri akan dikibarkan separuh tiang selama 100 hari di negeri itu manakala bendera Malaysia pula selama seminggu.

Berita kemangkatan Baginda telah di umum kan oleh Menteri Besar Perak  Dato Seri Zambry Bin  Abdul Kadir Di RTM pada jam 3.30 petang, 28 Mei 2014. Al- Marhum Sultan Perak Sultan Azlan Shah, 86, akan dimakamkan pada 29 Mei 2014 bersamaan 29 Rejab 1435H selepas solat Asar di Makam Diraja Kuala Kangsar.


Sepanjang Al-Marhum  baginda  menduduki tahta kerajaan Negeri Perak, Al-Marhum merupakan saorang Sultan yang amat tegas didalam melaksanakan undang undang dan sentiasa bersikap adil terhadap setiap permasalahan rakyat dan diambil setiap keputusan setelah semua bukti diterima.

Marilah sama-sama kita berdoa ke hadrat Allah Subhanahu Wataala, semoga roh Al- Marhum Sultan Perak Sultan Azlan Shah dicucuri rahmat dan ditempatkan bersama-sama para syuhadah dan solihin. Al-Fatihah...

Tiada ulasan: