8 Apr 2015

TEKS UCAPAN YBHG KETUA PENGARAH SEMPENA MALAM CITRA DEWANGGA HKK 2015

ASSALAMUALAIKUM WARAHMATULLAHI WABARAKATUH DAN SALAM SEJAHTERA.

Yang Berusaha Saudara Pengacara Majlis

Datuk-datuk,  Datin-datin, Usahawan Kraf,  Rakan-rakan Media,  Tuan-tuan dan Puan-puan sekalian.

UCAPAN TERIMA KASIH

2. Alhamdulillah, marilah kita memanjatkan kesyukuran  ke hadrat Allah subhanahuwataala,  kerana dengan izin  dan limpah kurniaNya,  kita dapat bersama-sama di Majlis Anugerah Citra Dewangga, sempena Hari Kraf Kebangsaan 2015.  Saya bagi pihak Kraftangan Malaysia,  ingin merakamkan  setinggi-tinggi penghargaan  dan ucapan terima kasih,  di atas kesudian  Yang Amat Berbahagia Datin Paduka Seri Rosmah Mansor,  isteri  Perdana Menteri Malaysia   dan Yang Berbahagia Datuk Dr. Ong Hong Peng, KSU Kementerian Pelancongan dan Kebudayaan mewakili Yang Berhormat Dato’ Seri Mohamed Nazri Tan Sri Abdul Aziz,  kerana sudi melapangkan masa  untuk hadir ke majlis ini. 

3.   Sesungguhnya  kehadiran Yang Amat Berbahagia Datin Paduka Seri,   pada malam ini  menambahkan lagi seri majlis,  serta memberi semangat,  khususnya kepada para usahawan kraf,  untuk terus berkarya,  menghasilkan produk kraf yang berkualiti,  dan mempunyai  nilai estetika yang tinggi.  


HARI KRAF KEBANGSAAN 2015

4.   Untuk makluman  Yang Amat Berbahagia Datin Paduka Seri,  Kraftangan Malaysia  sekali lagi berjaya  menganjurkan Hari Kraf Kebangsaan  bagi kali ke-13,  yang bermula pada  26 Mac sehingga 7 April 2015.  Tahun ini,  merupakan penganjuran  Hari Kraf Kebangsaan  yang dibuat pada skala  yang lebih besar,  dengan penyertaan seramai  638 usahawan  dari seluruh negara,   berbanding penganjuran  tahun-tahun sebelumnya.

5.   Lebih banyak aktiviti menarik disediakan,  kepada pengunjung  selain daripada jualan  produk kraf tempatan  yang unik,  cantik dan berkualiti  serta produk perkhidmatan perkahwinan.  Saya ingin memaklumkan,  bahawa,  pada tahun ini  Kraftangan Malaysia berusaha keras,  bagi memastikan pengunjung dan usahawan berpuas hati,  dengan perkhidmatan  serta kemudahan fisiliti,   yang disediakan sepanjang  tempoh 13 hari promosi berlangsung.   Inisiatif ini adalah  di antara usaha berterusan  dari Kraftangan Malaysia,  dalam memperluaskan  pasaran produk kraf tempatan.


ANUGERAH TUKANG ULUNG 

6.  Industri kraf di negara  terus menunjukkan kecemerlangannya. Dalam tempoh 2011 hingga 2014,  nilai pendapatan industri kraf  adalah sebanyak  RM1.36 bilion.  Nilai ini membuktikan bahawa,  industri kraf  mampu menjana pendapatan  keluarga dan negara. Bermula dengan industri kecil-kecilan  yang diusahakan di luar bandar,  hari ini industri kraf gah berdiri,  setanding dengan industri pembuatan lainnya. Kejayaan ini didokong bersama  oleh tukang-tukang kraf,  yang sentiasa kreatif  dan inovatif  dalam menghasilkan kerja seni ini. Tukang-tukang kraf ini disegani,  dan dihormati,  serta mempunyai kedudukannya yang tersendiri  dalam masyarakat.  

7.   Kraftangan Malaysia  mengambil inisiatif,  mengadakan Anugerah Tukang Ulung,  yang bertujuan untuk  memberi pengiktirafan,  kepada tukang-tukang kraf  yang banyak menyumbang jasa,  dalam membantu membangun dan meneruskan legasi  industri kraf negara.  Mereka merupakan  individu yang mempunyai pengetahuan  dan kemahiran tinggi,  dalam bidang kraf kepakarannya.  Pada malam ini,  seramai 12 orang tukang kraf  akan menerima  Anugerah Tukang Ulung. 


ANUGERAH CITRA DEWANGGA

8.  Buat julung kalinya,   pada tahun ini  Kementerian Pelancongan dan Kebudayaan  melalui Kraftangan Malaysia,  mengadakan Anugerah Citra Dewangga.   Pengiktirafan ini bertujuan,  memberi penghormatan  dan penghargaan  kepada individu,  yang banyak menyumbang jasa,  dalam membantu  menggalakkan perkembangan  dan kebangkitan  industri kraf tempatan,  khususnya kraf tekstil,  sama ada di peringkat domestik  mahupun antarabangsa.

9.    Sekali lagi  saya ingin mengambil kesempatan ini,  untuk  merakamkan  setinggi-tinggi ucapan terima kasih,  dan penghargaan kepada  Yang Amat Berbahagia Datin Seri Paduka Rosmah Mansor  dan  Yang Berbahagia Datuk Dr. Ong Hong Peng yang dapat meluangkan masa  hadir pada majlis malam ini.   Saya juga ingin merakamkan  ucapan terima kasih  kepada semua pihak  kerana telah memberi  komitmen yang tinggi  dalam membantu Kraftangan Malaysia  menjayakan Hari Kraf Kebangsaan  pada tahun ini.   Saya akhiri ucapan ini  dengan  dua rangkap pantun:- 

Sutera songket panjang sembilan,
Berbunga lebat hiasan berperada;
Yang Amat Berbahagia Datin Seri Paduka,  umpama permata intan;
Kami menumpang akan cahayanya.

Bunga  selasih di tepi huma 
Jatuh berderai ditimpa hujan  
Terima kasih kepada semua
Yang tidak jemu menghargai seni dan  warisan


Sekian,  wabillahi taufik walhidayah,  wassalamualaikum  warahmatullahhi wabarakatuh. 

Tiada ulasan: