Tarikh 16 Mei setiap tahun dipilih sebagai Hari Guru iaitu hari sambutan di mana kita menghargai jasa guru. Tema Hari Guru tahun 2015 kali ini ialah Guru Membina Ilmu Menyempurnakan Akhlak.
Berikut adalah huraian kepada Tema Hari Guru 2015.
1. Guru berperanan mengupayakan diri dengan ilmu dan
pengalaman agar dapat membangunkan potensi insan melalui penyerapan
elemen-elemen kerohanian dan kurikulum, menyediakan kepelbagaian bahan
rangsangan bagi mengoptimumkan potensi murid serta menyediakan pelan
pembangunan individu yang menyeluruh dan bersepadu bagi menghasilkan modal
insan bertaraf dunia. Warga pendidik perlu memainkan peranan penting dalam
menyediakan serta membentuk insan peribadi mulia berpersonaliti unggul di dalam
membina negara bangsa yang berkualiti.
2. Peranan guru juga tidak terbatas hanya kepada
menyampaikan kandungan silibus dalam bilik darjah, malah guru perlu kreatif dan
inovatif dalam pembangunan ilmu (knowledge development) dalam kalangan anak
didik seiring dengan perkembangan teknologi dan keperluan masa depan melalui
amalan pengajaran guru yang berpusatkan pelajar serta penggunaan bahan sumber
secara berkesan.
3. Peranan guru adalah menghasilkan modal insan
holistik yang berilmu dan berakhlak ke arah kesempurnaan kemenjadian murid.
Seperti yang digarapkan dalam PPPM 2013 - 2025, sistem pendidikan Malaysia
berhasrat untuk melahirkan murid berdasarkan enam aspirasi murid, iaitu
pengetahuan, kemahiran berfikir, kemahiran memimpin, kemahiran dwibahasa, etika
serta kerohanian dan identiti nasional. Justeru guru merupakan agen ke arah
merealisasikan hasrat tersebut.
16 MEI - SEJARAH HARI GURU
Tarikh 16 Mei dipilih sebagai Hari Guru kerana pada tarikh yang sama dalam tahun yang sama 1956, Majlis Undang-Undang Persekutuan Tanah Melayu (Federal Legislative Council) telah menerima cadangan-cadangan Laporan Jawatankuasa Pelajaran (Report Of The Education Commitee ) sebagai dasar pelajaran negara kita. Dokumen tersebut dikenali sebagai Laporan Razak, telah menjadi Dasar Pelajaran Kebangsaan semenjak hari itu.
1. Menitikberatkan peranan guru dalam pembinaan kebangsaan (termasuk perpaduan dan integrasi), pembangunan negara dan perkhidmatan kepada masyarakat.
2. Menarik perhatian ibu bapa , murid dan orang ramai kepada peranan penting kaum guru dalam masyarakat Malaysia.
3. Memupuk semangat perpaduan ikhtisas dan muhibbah di antara guru.
4. Meninggikan martabat dan taraf guru dalam masyarakat.
5. Memberi peluang untuk memajukan kecekapan guru melalui seminar, persidangan, melanjutkan pelajaran dan sebagainya.
6. Menilai secara objektif peranan guru dengan berlatarbelakangkan Malaysia dan mengambil langkah-langkah supaya peranan itu lebih berkesan.
Sumber : http://pmr.penerangan.gov.my/
Tiada ulasan:
Catat Ulasan