19 Nov 2009

PERUTUSAN KEPADA JEMAAH HAJI



Salam perjuangan,

Mekah adalah negeri yang paling disayangi oleh Rasulullah saw. Seperti yang nyatakan dalam sabdanya bermaksud “jikalau aku tidak dikeluarkan dari Mekah, aku tak akan keluar dari sini”. (maksudnya berhijrah ke Madinah al Munawwarah) hadis riwayat Ahmad dan Tarmizi.

Bila tibanya musim haji, seringkali dikaitkan dengan pengisahan Nabi Ibrahim A.S, isterinya Hajar serta anak mereka Nabi Ismail A.S dalam melaksanakan pengorbanan yang agung demi mengikuti perintah Allah s.w.t. Sebagai penghormatan pengorbanan Nabi Ibrahim dan keluarganya, maka Allah menjadikan ibadat Haji adalah rukun Islam yang ke-5. Umat Islam yang berkemampuan diwajibkan menunaikan ibadat haji.

Di kesempatan ini, saya ingin merakamkan ucapan setinggi tahniah kepada rakyat Malaysia amnya dan anggota kerja Kraftangan Malaysia khasnya yang telah terpilih untuk menjadi tetamu Allah pada tahun ini. Bagi melengkapkan rukun Islam ke-5 ini, gunalah kesemua peluang dan ruang semasa berada di bumi bertuah ini untuk mendekatkan diri kepada Yang Maha Esa.

Ingatan juga kepada para jemaah dimana perlu peka dengan situasi kesihatan dunia sekarang yang dilanda wabak penyakit H1N1. Jemaah haji dinasihati supaya sentiasa menjaga kesihatan diri sejak berada di tanah air lagi supaya mereka tidak mengalami sebarang masalah ketika berada di tanah suci nanti. Kami disini berharap dan seterusnya mendoakan tuan/puan mendapat Haji yang mabrur. Akhir kata, saya mengucapkan selamat menunaikan Ibadah Haji kepada semua jemaah khususnya warga Kraftangan Malaysia dan selamat menyambut Hari Raya Aidil Adha 1430H.

Semoga anda semua selamat berlepas dan selamat kembali dengan jayanya.

Tiada ulasan: